Projekt : Živá zahrada MŠ Rohožník

MŠ Rohožník se nachází v panelovém sídlišti na okraji obce. Celou zahradou probíhá svah, rozdělující téměř celou zahradu. V dolní části se nacházejí asfaltové cesty, dvě pískoviště, zahradní altán, několik pohybových prvků. V jedné části svahu je usazena dlouhá skluzavka, další část svahu je v zimě využívána pro bobování. Náš tým pedagogů se rozhodl využít a obohatit přírodní prostředí zahrady, zprostředkovat dětem řízený i spontánní kontakt s drobnými živočichy a rostlinami, přímou konzumaci i další využití jedlých rostlin a bylin a za teplých dní i hrátky s vodou. Úpravou některých stávajících prvků jsme docílili tvořivější využívání dětmi i větší využití svahu na zahradě MŠ. Nové uspořádání zahrady a jejích prvků podporuje především spolupráci, tvořivost a pohybovou zdatnost dětí. Na zahradě je použito převážně přírodních materiálů.

Už od roku 2007 zahradu postupně upravujeme – sázeli jsme stromy a keře, do výsadby se zapojily děti, rodiče i zaměstnanci školy. Díky sponzorským darům vznikla nová zákoutí a ovocná část za svahem.

V roce 2018 jsme začali plánovat druhou etapu přeměny zahrady. Naším cílem bylo, aby děti mohly zkoušet skutečné činnosti s opravdovými materiály a nástroji, učily se spolupracovat, rozvíjely zručnost, kreativitu a vztah k přírodě.

Ve spolupráci s ekopedagogem Bc. Janem Cindrem a za podpory MČ Praha 21 jsme získali v roce 2022 dotaci na projekty Vodní kaskáda a Tvořivá hromada s králičí norou, hmatovým chodníkem a balanční palisádou.

Projekt úzce navazuje na náš Školní vzdělávací program a heterogenní třídy – malé děti se učí od velkých a starší pomáhají mladším. Zapojujeme rodiče a přátele školy, navštěvujeme dílny, kde se setkáváme s řemeslníky, aby děti získaly praktické zkušenosti ze skutečného světa práce.

Společně tvoříme zahradu, která je živá, tvořivá a plná podnětů pro všechny děti. Zahrada je rozdělena do "hnízd aktivit":

1. Dětská džungle 

V horním rohu zahrady se nachází místo s divokým kouzlem, které děti objevují a využívají pro své hry. Jemně ho upravujeme – prořezáváme cestičky, vytváříme skryté plácky a část vyřezaného materiálu necháváme pro dětské stavby. Děti využívají přírodní materiál, tvoří skrýše, prolézají a objevují vlastní dobrodružství.

2. Jedlá zahrada a krása rozkladu 

Maliny, rybíz, ostružiny a lesní jahody přinášejí dětem radost z pěstování i sklizně. Šípek využíváme na čaj i jako potravu pro ptáky. V kompostu děti sledují, jak se rostlinné zbytky mění na novou půdu, a poznávají drobné pomocníky – žížaly a další rozkladače. Učí se tak chápat koloběh přírody.

3. Vodní kaskáda 

Vodní prvek umožňuje dětem zkoumat, jak voda teče, mění směr a rychlost. Staví hráze, přehrady a pozorují, co voda unese. Hra s vodou podporuje spolupráci, trpělivost i fyzikální zvídavost – a v horkých dnech přináší příjemné osvěžení.

4. Tvořivá hromada s králičí norou 

Na svahu je tvořivá hromada plná písku, určená k lezení, kutání a stavění. Součástí je "králičí nora" – průlez, který dětem umožňuje schovávat se a prozkoumávat prostor z nové perspektivy. Děti zde zapojují fantazii, posilují svaly a zkoušejí dobrodružné hry.

5. Hmatový chodník 

Cestička z různých přírodních materiálů – kamínků, písku, šišek, kůry či dřeva – láká děti k chůzi naboso. Rozvíjí jejich smyslové vnímání, motoriku i odvahu zkoušet nové pocity.

6. Balanční palisáda 

Sada pevných kůlů a klád slouží k přecházení, balancování a přeskakování. Pomáhá dětem rozvíjet koordinaci, rovnováhu a sebevědomí při pohybu.

7. Domorodá vesnice a dětský domek s kuchyňkou 

Prostor pro hru na "doma" i "na cestách" vybízí děti k vaření z písku a bylinek, stavění chýší a tvoření vlastních příběhů. Rozvíjejí se tím sociální dovednosti, fantazie i schopnost spolupráce.

8. Zemní telefon 

Zahradní verze "podzemního telefonu" – trubky zapuštěné v zemi spojují jednotlivá hnízda. Děti si šeptají tajemství nebo vedou zábavný rozhovor na dálku. Učí se komunikaci a objevují principy přenosu zvuku.

9. Horolezecká stěna

Pevná stěna s chyty a opěrnými prvky umožňuje dětem trénovat sílu, koordinaci a odvahu. Při lezení volí vlastní trasu, učí se překonávat překážky a posilují celé tělo. Lezení podporuje soustředění, vytrvalost i sebevědomí – a zároveň přináší spoustu radosti z pohybu.

10. Hmyzí domeček 

V zahradě stojí hmyzí domečky, které děti samy vyrobily v dílně u truhláře. Do připravené konstrukce přidaly přírodní materiály – šišky, kůru, duté stonky či větvičky – aby vytvořily úkryt pro užitečný hmyz. Při práci se učí poznávat druhy hmyzu, chápat jejich význam pro přírodu a rozvíjejí svou manuální zručnost i vztah k živým tvorům.

Díky Živé zahradě mají děti každý den možnost objevovat, zkoušet nové věci a učit se v prostředí, které je bezpečné, inspirativní a blízké přírodě.

Další cíle projektu:

Dopravní hřiště

Ptačí krmítka s napajedlem

Pohybový svah a hlediště